PHILIP WILLEM BADENHORST
De introspectieve blik van Philip Willem Badenhorst .
Kijkend naar de werken van Philip Willem Badenhorst treft steeds de overweldigende stilte.In een wereld boordevol visueel gerucht en drukte, belichamen Badenhorst’s schilderijen rust en de afwezigheid van klank en raak je in de ban van zijn gebruik van getemperde kleuren gecombineerd met perfecte vorm.
Hij werkt met een beperkt aantal monochrome kleuren die in lagen op het doek aangebracht en afgeschuurd worden zodat een aantal flinterdunne lagen ontstaan die aan het werk een heel speciale luminositeit geven. De kunstenaar gebruikt een gemengde techniek waaraan diverse materialen zoals acryl, potlood,collage en bister te pas komen.
Zijn werken benadrukken het belang van stille zelfontleding in een wereld van chaotische stimuli. Het resultaat is meestal verstilde doeken die de kijker bijna verplichten te stoppen – zij het even maar – om de stilte zelf te ervaren.
Het idee van eenheid wordt vormelijk ondersteund door gelijke behandeling van voor- en achtergrond. De kleuren worden in verschillende glazuurlagen op het doek vernist. Daarna worden ze, bijna obsessioneel gepolijst, wat resulteert in een aantal lagen van dun pigment. Deze techniek maakt zijn onderkleuren opvallend lumineus, alsof ze van achter of uit het doek komen. Deze opeenstapeling van lagen verf en inhoud lijkt het onderscheid tussen voor- en achtergrond weg te werken, alsof alles tegelijk huid en vlees is, oppervlak en diepte. Het proces van bewerken en herbewerken van het doek – met een niet aflatend oog voor detail en schitterend weergave talent – is een zoektocht naar artistieke oplossingen, die op zijn beurt de veel grotere zoektocht naar innerlijkheid weerspiegelt.
De sleutel ligt voor Badenhorst in de kunst maken, voor hem een meditatieve daad, een introspectieve reis. De tocht naar binnen wordt tezelfdertijd de tocht naar buiten in dit strak opgevatte werk.
Voor 'Cabinet' heeft Badenhorst zich vooral gebaseerd en geïnspireerd op zelfgemaakte of gevonden beelden die hem diep raken, alsook literatuur en personen die op hem een grote invloed uitoefenen. Een bewonderings kabinet in een wereld waar 'like' nooit zal kunnen tippen aan 'love'.